Potrebujete nový web, alebo sa chcete prezentovať online? V tomto článku sa dočítate, čo by ste mali zvážiť a ako sa rozhodovať.

Nový web, nové starosti?

Ak si myslíte, že vytvoriť si webovú stránku je jednoduché a nič to nestojí, tak vás rovno zastavím. Stojí to veľmi veľa. Toľko, že budete premýšľať, alebo by ste mali premýšľať nad tým, prečo web chcete. Nehovorím ale o peniazoch, ktoré tvorba webu stojí. Hovorím o čase, ktorý musíte venovať tomu, aby ste sa k webu dopracovali. Nehovorím o kúpe domény, či hostingu, ale o tom, že ten web by mal aj niečo obsahovať.

To, čo chcete na webe prezentovať, je to, čo bude vo finále vašou vizitkou. Či ide o osobné stránky, blog, vlog, e-shop, firemná prezentácia - vždy je to web, ktorý potrebuje mať hlavu a pätu, presne tak, ako nás to učili v škole, že všetko má svoj začiatok a koniec.

Čo vás to bude stáť?

Nepozerajme sa teraz na peniaze, ale pozrime sa na to, čo budete musieť investovať ešte predtým, ako sa vôbec k nejakému webu, alebo jeho tvorbe dostanete. Poďme si porozprávať o tom, čo sú najčastejšie otázky, ktoré v súvislosti s webom dostanete a čo sa vlastne očakáva od vás, ako odpoveď.

Aký web potrebujete?

To je v podstate alfa a omega čohokoľvek, pretože od toho sa odvíja každý ďalší krok. Ak chcete blog, tak sa určite nebude nik pýtať na to, koľko produktov, alebo akú platobnú bránu na webe chcete. Jedine, že by ste chceli mať spoplatnené články, v tom prípade už potom prichádza do úvahy aj táto možnosť. Takže, skúste sa zamyslieť, aký web vlastne potrebujete a čo chcete na webe prezentovať.

Aké teda máme možnosti v odpovedi?

Ak chcete publikovať svoje myšlienky, články, alebo nejaké video príspevky, tak pôjde pravdepodobne o súkromnú stránku, teda niečo osobné. Tu v tomto konkrétnom prípade o blog, alebo vlog (ak ide o videočlánky).
Ak chcete prezentovať svoje práce, napríklad nejaké umelecké predmety, kresby, maľby, čokoľvek, pravdepodobne pôjde tiež o súkromný web, ktorý však bude obsahovať nejaké to portfólio s vašimi prácami.
Ak chcete predávať produkty, alebo služby, potom budete pravdepodobne hľadať elektronický obchod, alebo aj e-shop - ak to chceme zjednodušiť. Tu už potom je na otázku, či ide o súkromný predaj, alebo o firmu a teda niečo väčšie.
Netreba zabúdať ani na to, ak chcete niečo úplne iné, čo sa nejakým spôsobom líši od bežných webov, kde sa už potom bavíme o nejakom portáli, alebo inej online službe. Príkladom môžu byť B2B alebo B2C riešenia na mieru, prípadne nejaké vernostné systémy a tak podobne.

Ako často budete robiť zmeny na webe?

Možno si myslíte, že to nemá žiaden zmysel, pýtať sa na niečo takéto, ale hneď z prvej by vás marketingové a SEO firmy stopli, pretože je to ich práca, aby bol web aktuálny, aby sa menil obsah, aby bol stále v popredí vo vyhľadávaní a tak podobne. Ja to volám "hon na líšky", pretože to pravidlo, ktoré platilo včera, už dnes platiť nemusí a zajtra už vôbec. Tým pádom, ak niečo fungovalo v minulosti, dnes už to fungovať nemusí. Rovnako tak je to aj s vyhľadávačom, jeho fungovaním a tak ďalej. Ale to som zasa odbočil, takže späť k pointe. Prečo je dôležité vedieť, ako často chcete web meniť?

V prvom rade, závisí od toho rozhodovanie, či potrebujete web, ktorý bude mať svoj vlastný redakčný systém - teda systém, pomocou ktorého môžete jednoduchšie upravovať obsah, bez toho, aby ste museli vedieť programovať, alebo bude zmeny vykonávať nejaký programátor, ktorému raz za mesiac, alebo aj raz ročne pošlete informácie, čo má na webe zmeniť. 

Ak ide o blogy, alebo portfóliá, tak tu je viac ako jasné, že pravdepodobne nechcete posielať vždy programátorovi všetko, aby nahodil alebo nejako doprogramoval do webu, takže tu bude jasná voľba nejakého redakčného systému. Niečo iné je, keď sa rieši web, ktorý je úplne celý na mieru, teda bežné redakčné systémy nám moc nepomôžu. Tu sa potom počíta aj s tým, že celková tvorba trvá oveľa dlhšie.

Prečo platím za niečo, čo je zadarmo?

Asi dobrá otázka, ale skúsme sa zamyslieť, či a čo vlastne za niečím, čo je zadarmo, nie je tiež nejaká práca. Často sa stretávam s tým, že klienti chcú veci, čo sú open-source a teda vlastne akoby free. Faktom však zostáva, že aj tieto "free" riešenia potrebujú niečo na svoj "rozbeh", teda nejakú inštaláciu, nahranie a rozbehanie webu ako takého. Takže vo svojej podstate pri open-source, alebo ak chcete "free" riešeniach, neplatíte za to free riešenie, ale za to, že ho niekto na ten váš web vlastne dostal.

Ale veď wordpress si viem "kúpiť" už priamo na websupport-e s doménou a hostingom.

To je veta, ktorá ma "zabila" keď chcel po mne klient nový web a došiel s pripraveným "riešením". Áno. Viete si kúpiť doménu. Viete si kúpiť hosting. Viete sa prihlásiť do administrácie na websupporte. Viete si tam nájsť redakčné systémy. Viete si jedným tlačíkom nainštalovať a nastaviť základné veci, ktoré sú potrebné pre fungovanie daného redakčného systému. Všetko bez nutnosti niečo niekam nahrávať, programovať a tak podobne. Super. O to lepšie. Otázkou znie, viete čo treba nastaviť ďalej? Viete ako s daným redakčným systémom pracovať? Viete si nastaviť všetko potrebné?

Odpoveďou na tieto otázky býva vo väčšine prípadov "vlastne, nie...". Presne tak. Často nie. Poznáte WordPress, viete že existuje, ale nikdy ste s ním nepracovali. Neviete čo sú pluginy, neviete čo sú témy, neviete rozlíšiť widget od menu a tak podobne. A to je presne ten "úvod" čo pre vás musí  človek - programátor - nastaviť, aby ste si vy, keď prídete na váš web, už vedeli jednoducho kliknúť na menu, videli stránky, ktoré vidieť chcete a následne vám vysvetlí, ako si tento obsah máte vlastne meniť.

Aby som vám dal trochu oddych, tak ďalšie veci potrebné k webu si popíšeme v druhej časti.