Ak ste nikdy nepremýšľali nad vlastným webom, bude vám to asi jedno, ale nemalo by. Prečo?

V časoch, kedy vypukla nečakaná pandémia a svet sa zhrozene zastavil, sme si začali uvedomovať, že sme až moc závislí na našom vlastnom konzume. Na tom, že sa stretávame a socializujeme. Na tom, že všetko sa musí riešiť osobne a väčšinu vecí vlastne nikdy nerobíte sami. Či ide o vybavovanie úradov, nakupovanie spotrebičov, alebo aj bežné nákupy, vždy je to o tom, že väčšina z nás nevyužije možnosti, ktoré sú dostupné "online" (pri štáte sa dá nájsť fakt len málo vecí, čo sa dajú riešiť online), čím sa vlastne dostávame do nejakého marazmu.

Byť online a byť vidieť

Aby ste mohli svoj biznis poriadne rozbehnúť, ak patríte do kategórie ľudí, čo majú biznis, potrebujete vedieť, aké sú jeho úskalia. Ak vám to neukázala Korona, potom máte veľmi dobrý biznis a pravdepodobne nepotrebujete riešiť jeho prechod na online model, prípadne už vlastne online ste. To je super.

Potom prichádza otázka, či o vás aj niekto vie, či je vás v tom danom online priestore aj vidno. Môžem sa rozpísať o SEO a tak podobne, ale to asi vôbec netreba. Skôr je to na otázku, či je dnes ešte vôbec na niečo mať SEO, keď za pár drobných si viete zacieliť priamo skupinu, ktorú chcete. 

Ak však patríte do skupiny, čo sa bráni a tvrdí, že nepotrebuje mať svoj biznis v online priestore - teda na webe - naučili ste sa niečo za posledné mesiace? 

Čo nepredáš online, to nepredáš

Aj giganti ako je Alza, pochopili, že dopyt na tovar počas rôznych obmedzení, bude radikálne vyšší a z každého druhu sortimentu. Reagovali tak pri prvej vlne, kedy ste si vedeli objednať aj trvanlivé potraviny. Veríme stále, že k lockdownu už nepríde a teda, že obchody budú fungovať v  normálnom stave, avšak nikdy a nikde nie je napísané, že sa to nemôže stať opäť. 

Čo v takom prípade? Predávate kvetiny? Máte zelovoc? Alebo čokoľvek, čo je možné predať aj online? Prečo to nerobíte už teraz? Myslíte si, že je za tým veľa práce a plno formalít? Vo svojej podstate sa dá povedať aj áno, ale aj nie. Ak si vezmeme, že napríklad máte malý zelovoc, kam vám každé ráno dovezú čerstvé veci. Viete, že pri lockdown-e ste nemohli otvoriť a všetko to čerstvé sa muselo zničiť, pretože sa to nepredalo. Ja to volám čistou stratou. Nehovoriac o tom, že objednávky na čerstvé potraviny bývajú často krát podľa potreby prispôsobované dopytu, ale primárne asi chodia pravidelne v rovnakých objemoch. 

Toto musíte rovnako zrušiť, čo v prípade solidárnosti môžu dodávatelia akceptovať a vrátiť vám peniaze, alebo aj nemusia a opäť sme v strate. Bludný kruh? Nemusel by byť, však? Je len otázkou, či viete a chcete zabezpečiť prípadný "rozvoz" objednaných potravín na konkrétne adresy. Že na to nemáte kapacity? To je tiež riešiteľné, nakoľko v rámci opatrení, ktoré boli, sa radi ponúkli taxikári, čo nemohli brať klientov a tiež im to takto pomohlo zostať "v hre". 

Výroba webu je drahá a zložitá?!

Na jednej strane, ak si vezmeme veľký obchod s tisíckou produktov, áno. Ak si vezmeme malého podnikateľa, tak to určite nie je až taký problém. Koľko poznáte webov s výrobou a montážou okenných sietí? A to je v podstate vždy to isté - sieťka, rozmer, farba. Jeden, prípadne niekoľko produktov s predobjednávkou, dodacím listom a koniec. Platba na faktúru, prípadne záloha vopred. 

Čo bráni malému zelovocu (z nášho príkladu), aby si najčastejšie kupovaný tovar určil ako primárny, zohnal si jedného či dvoch taxikárov, čo si povedia cenu na kilometer a pokračoval aj s predajom online? Že aktuálne môžu predávať a nepotrebujú to riešiť? Áno,... zatiaľ. Čo ak sa covid roztiahne tak, že opäť prídu obmedzenia a vy nebudete pripravený?

Jeden príklad za sto slov

Ja osobne, ako milovník rôznych maškŕt a hlúpostí, som privítal okamžitú reakciu jednej z prevádzok MINIT, že vytvorili na Facebook-u stránku Minit Run, teda, že vám dovezú mrazené polotovary (milované MINIT-ky) zabalené, alebo aj upečené, priamo domov.