V predošlom článku sme si povedali o tom, že nový web, nie je vždy len tak a že si žiada veľmi veľkú investíciu.

Investícia do budúcnosti

Nech už potrebujete akýkoľvek web, je nutné si uvedomiť, že ide o investíciu aj do vašej budúcnosti. Do toho, čo bude odkazom a nejakým spôsobom vašou vizitkou. Ale to sa opakujem. Takže prvá vec nad ktorou by ste sa mali zamyslieť (keď už viete, či chcete blog, alebo eshop), čo chcete na tom webe mať.

Ak ide o osobné stránky, portfólio, alebo nejakú vizitku podnikania, treba si pripraviť obsah. Ak chcete prezentovať svoje práce, tak asi nebudete písať recepty, že? Budete si musieť pripraviť všetky fotografie, alebo čokoľvek, čo k tomu treba. Možno si poviete, že to nie je problém, ale verte mi - je to veľký problém. Vybrať fotografie, ktoré sú dostatočne kvalitné aby nevyzerali gýčovo, alebo aby váš produkt či prácu vyjadrili čo najdôveryhodnejšie, nie je vždy úplne jednoduché.

Rovnako tomu je aj pri predaji produktov. Kvalitná produktová fotografia je na nezaplatenie. Mimo toho, pri eshope je ešte aj dôležité myslieť na všetky zákonné formality, kde je nutné uvádzať všetky náležitosti o reklamáciách, predaji a celkovo o kúpno-predajnom vzťahu, ktorý je uzatváraný online, takže to chce tiež poriadnu dávku prípravy z legislatívnej stránky.

Navigácia, alebo kto, kadiaľ a kam?

Každý web potrebuje mať nejakú štruktúru, však? Niečo ako hlavnú stránku a svoje podstránky. Vy už viete, ako by mala vyzerať štruktúra vášho webu? Čo by ste chceli mať v tej najhlavnejšej časti webu - v navigácii?

Vždy je tam nejaké logo, takže otázka rovno na telo - už máte logo? Často býva v navigácii sekcia "Kto sme", "O nás" a podobné. Viete, čo by ste do takej podstránky vôbec mali alebo chceli napísať? Ako by ste chceli ľuďom vysvetliť kto ste, čo ste a čo robíte? Máte niečo takéto pripravené? Verte mi, že poznám odpoveď. Nemáte. Nemáte, pretože ste nikdy nad tým nepremýšlali a teda sa spýtam - už viete, aký web chcete?

Poďme na to ale trošku viac edukatívne a skúsme si spísať menší "checklist", cez ktorý by ste mali prejsť a vo svojej podstate by jeho výsledkom mal byť zoznam toho, čo všetko musíte pripraviť, ak chcete mať nový web.

Step by step

  1. Ako by sa mal váš web volať? 
    Treba si uvedomiť, že kedysi bolo jednoduhšie nájsť dobrú .sk doménu, takže poriadne popremýšlajte nad názvom, pretože je možné, že doménu k nemu nezoženiete.
  2. O aký web pôjde? Bude to...
    Osobný web s blogom, alebo portfólio vaši prác? Či eshop? Alebo niečo viac komplikovanejšie? 
  3. Aké podstránky a obsah by web mal mať?
    Web to nie sú vždy len obrázky, ale je to plno textov, ktoré majú niekoho prinútiť k tomu, aby sa na web vrátil. Ak predávate doma pečený kváskový chlieb, tak asi o ňom toho veľa nenapíšete, ale verte či nie, aj to sa dá spraviť pútavo, tak, aby ste toho chleba predali čo najviac. Čuduj sa svete, chce to len dobrý text, ktorý bude obsahovať aj obrázky a bude pútavý. Niečo, ako je na tom mojom, aj keď často krát sa opakuje to isté.
  4. Ak chcete mať e-shop, už viete ako budú ľudia platiť, alebo či vôbec budú platiť?
    V dnešnej dobe nie je vôbec problém riešiť platbu kartou priamo online na vašej stránke, avšak aby to bolo možné, je nutné mať dopredu dohodnuté podmienky s vašou bankou, aby vám umožnila elektronické platby z webu a tak podobne. Áno, existujú aj iné možnosti ako dohadovať sa na "dlhé lakte" s vašou či inou bankou, ale... Viete, ktoré možnosti to sú?
  5. Ak chcete portfólio prác, už ste si ich nafotili?
    Nie je jednoduché spraviť dobré fotografie a ak nie je vaše portfólio digitalizované, tak sa na web asi len tak ľahko nedostane, ale to je asi jasné.
  6. Ako vás môžu ľudia kontaktovať?
    Je to dnes skutočne otázka, ktorá je na mieste, keďže už aj e-mailová adresa je v postate súkromný údaj, takže pokiaľ nie ste firma, chcete zverejňovať údaje ako je e-mailová adresa? Alebo telefónne číslo? Alebo chcete na stránkach formulár, ktorý sa bude posielať priamo na váš e-mail?
  7. Ako by mal váš web vyzerať? 
  8. Aké by mal mať farby? 
  9. Mal by mať veľké obrázky? 
  10. Mal by byť od kraja po kraj? Alebo by mal mať fixnú šírku? 
  11. Ako sa má správať na mobilných zariadeniach či tabletoch?
  12. Ako často ho chcete aktualizovať?
  13. Aký redakčný systém by ste chceli použiť?

Skúste si k týmto bodom napísať vaše odpovede. Viete ich napísať rýchlo, alebo nie? Vedeli ste si odpovedať, keď ste si to čítali? Že nie? Tomu rád verím, pretože doteraz ste nemali dôvod nad tým premýšlať, alebo ste nad tým nepremýšlali. Tak hor sa na to. V ďalšom článku si potom povieme, čo vaše odpovede znamenajú v praxi a koľko to potom vo výsledku všetko "požerie" z vašich peňazí.