Bol nejaký ten máj 2011, keď mi do schránky prišiel už poradí tretí newsletter od jednej nemenovanej spoločnosti. Keď prišiel prvý, skúsil som sa odhlásiť, aj napriek tomu, že som sa tam nikdy nezaregistroval. Výsledok? Nefunkčné odhlasovanie. Riešenie? Čítajte a učte sa.

Nie som nováčik na internete a preto ma neprekvapuje SPAM odosielaný z mojej vlastnej adresy, ani reklamy, ktoré prichádzajú denno denne bez toho, aby som vykonal čo len najmenšiu akciu. Bežným postupom je, že si vždy zlezem do pätičky daného newslettru a klikám na "odhlásiť sa" z newslettru, čo však v prípade, že tam niečo také nie je, prípadne to nefunguje? 

Máme zákony, ktoré nás "vedia" chrániť

Po prvom pokuse, kedy som sa snažil odhlásiť a získal som odpoveď typu "blank page" prípadne chybovú hlášku, povedal som si, že to môže byť dočasný problém a venoval som sa tomu opäť až keď prišiel druhý e-mail. Keď to aj v tomto prípade malo rovnaký scenár, skúsil som si pozrieť daný web, aby som sa popozeral po nejakých kontaktoch a informoval ich o nefunkčnosti spolu so žiadosťou o zrušenie mojej adresy z daného zoznamu. Moje zistenie bolo veľmi nepríjemné, keď sa mi e-mail vrátil ako neexistujúca schránka. Rozhodol som sa preto, že skúsim zistiť, v čom presne je problém a kontaktoval som spoločnosť UI42, pretože ich systém pracoval na danom webe.

Problém či nie?

Zo spoločnosti UI42 sa mi ozvali okamžite s tým, že to preveria a chybu promptne na ďalší deň odstránili. Povedal som si, že snáď to už bude OK, keď mi po čase prišiel ďalší e-mail. Nemám vo zvyku otvárať tieto veci a rovno ich mažem, no chcel som skúsiť, ako sa veci "zmenili". Pravda? Nezmenili sa nijako. Adresa neexistujúca, odhlásenie neumožnené, tým pádom som to celé klasifikoval ako nevyžiadanú poštu porušujúcu zákon o reklame č. 147/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov. Na základe tohto podozrenia som podal podnet na Slovenskú Obchodnú Inšpekciu - tiež známu aj ako SOI, kde podnet zaregistrovali. To bol prosím ešte ten daný máj. Kópiu mailu som poslal aj na všeobecnú e-mailovú adresu daného e-shopu ako aj na spoločnosť UI42.

Slušnosť vs. pokus o biznis?

Po odoslaní podnetu som asi tak do 5-tich minút obdržal e-mail od (predpokladám) prevádzkovateľa daného webu, resp. možno aj priamo majiteľa, že či som - a to citujem - "si OK???". No, nevidím dôvod, prečo by som nemal byť, veď sa len bránim voči niekomu a niečomu, čo som nikdy nechcel, prečo by som ja mal akceptovať to, že mi niekto posiela niečo, čo nechcem? Komunikácia samozrejme pokračovala v štýle, že by som bol rád, keby ma vymazali, pričom mi prišla odpoveď, že mám čítať newsletter dokonca a je tam možnosť odhlásenia sa, tak som ich upozornil na nefunkčnosť s opätovnou žiadosťou o zmazanie. Myslíte, že úspešne? Kiež by. Úspešný bol až dnešný deň, kedy mi prišla odpoveď zo SOI-ky.

Stanovisko Slovenskej Obchodnej Inšpekcie


...na základe Vášho podania zameraného na dodržiavanie ustanovení zákona č. 147/2001 Z. z. o reklame v znení neskorších predpisov, týkajúceho sa nevyžiadanej reklamy bola inšpektormi SOI vykonaná kontrola v spoločnosti...

Kontrolným šetrením bolo zistené porušenie zákona č. 147/2001 Z. z. o reklame, t. j. rozposielanie nevyžiadanej pošty bez písomného súhlasu spotrebiteľa.

Na záver si Vás dovoľujeme informovať, že boli pripravené podklady pre začatie správneho konania, za účelom vyvodenia postihu Inšpektorátom SOI pre Bratislavský kraj voči príslušnému podnikateľskému subjektu...

Stanovisko UI42 ako tvorcu systému, na ktorom e-shop pracuje

18.mája pred polnocou dorazil na helpdesk@ui42.sk e-mail od p.Čaníka, že je "problem v tom, ze sa neda odhlasovat z newslettra, ktory maju na webe." Ide o web spomínaného e-shopu.

19.mája ráno kolega v ui42 chybu opravil a odpísal p.Čaníkovi, ktorý mu obratom poďakoval.

Našou snahou je nájdené chyby odstrániť, potrebujeme však o nich vedieť. Náš prístup je otvorený, viď. naše Pravidlá pre zodpovedné odhaľovanie zraniteľností, ktoré sú dostupné zo stránky Kontakt aj z každej stránky nášho webu www.ui42.sk

Spoločnosť ui42 nie je prevádzkovateľom žiadneho e-shopu, pre našich klientov robíme návrh, vývoj, podporu a prevádzku webov. Za adresátov ani obsah ich mailing listov preto nezodpovedáme.

Našich klientov však vzdelávame a upozorňujeme aj na etiku, viď. kolegov čerstvý príspevok na ui42 blogu: Príručka e-Mail Marketingu: #1 Prečo etika stojí za námahu

Čo záverom?

Ešte stále máte pocit, že sa nedá brániť voči nevyžiadaným správam? Pre väčšie firmy je to asi len otázkou pár centov, pretože najvyššiu pokutu (aspoň zatiaľ) čo SOI vydala bola v hodnote 100 000 Sk. Čo by som Vám preto odporučil ak máte plno spamu zo slovenska, pritom nemáte vôbec vedomie o tom, že by ste sa niekedy rozhodli pripojiť k nejakému newslettru s komerčnými ponukami? Obráťte sa na SOI!

Kedy je mail skutočne SPAM?

  • Pred prvým e-mailom Vám nepríde mail so žiadosťou o súhlas na doručovanie komerčných ponúk
  • Nepríde Vám e-mail v ktorom by bolo potvrdené, že ste sa zaregistrovali a je nutná "aktivácia" ako súhlas ďalšieho doručovania správ
  • Doručený e-mail neumožňuje odhlásenie sa z odberu, prípadne nie je fuknčný
  • Nie je možné sa z newslettru odhlásiť ani cestou kontaktovania kompetentných osôb
  • Neexistuje e-mailová adresa z ktorej bol e-mail odoslaný, prípadne naň nik nereaguje